Zintuiglijk fijne feestdagen 😉

Met de feestdagen krijgen we heel wat andere prikkels te verwerken als op gewone dagen, zowel uit onze omgeving als uit ons eigen lichaam.

Wie goede strategieën heeft om hiermee om te gaan zal het feesten leuk vinden. Maar wat als het niet zo evident is om de feestdagen met plezier door te brengen?

Wat is er anders met de feestdagen?

Kijk maar eens rond, luister, ruik, proef en voel. Je zal merken dat er veel prikkels zijn die luidruchtiger, helderder, sterker geurend, drukker, anders smakend zijn. Bovendien veranderen de dagdagelijkse routines die heel wat opwinding en onrust kunnen meebrengen.  

n het beste advies samengesteld dat we kunnen vinden om kinderen en volwassenen met sensorische integratie en sensorische verwerkingsproblemen te helpen bij het omgaan met de veranderingen en uitdagingen die zich tijdens de feestdagen voordoen.

Tips om te genieten van de feestdagen:

1) Bekijk eerst van welke prikkels je in het dagelijks leven kan genieten. Hier volgt wat inspiratie:

  • Het eten van dingen die je lekker vindt.
  • Het zien van bepaalde kleuren.
  • Graag in helder licht of eerder sfeerverlichting.
  • Luisteren naar bepaalde muziek.
  • Graag lawaai, gesprekken rond je of eerder weinig geluiden.
  • Bewegen: door te wandelen, dansen of mensen dingen te serveren, …
  • Bepaalde kledij of schoeisel dragen.
  • In gezelschap zijn van andere mensen, dichtbij of met een zekere afstand.

Zorg dat deze een basisingrediënt zijn in de periode van de feestdagen, zeker in de dagen voor, tussen en na een dag met een feest.

2) Voor de hersenen is het gemakkelijker om bekende prikkels te verwerken dan nieuwe, onbekende.

Onbekende prikkels kunnen wel voor extra spanning zorgen waardoor sommige mensen meer alert blijven en plezier beleven.

  • Bekijk een dagelijkse situatie waar je van kan genieten. Wat kan je hier aan toevoegen om het feestelijk of een feest te maken?  
  • Voor wie last heeft van de vele onbekende prikkels is het zinvol om op voorhand eens het feest te bekijken via foto’s van eerdere gelijkaardige feesten of het je mentaal voorstellen van het feest. Het bespreken kan ook helpen. Voor kinderen kan je hierbij een verhaal gebruiken.
  • Hou ook rekening bij het plannen van de feestdagen met je nood aan nieuwe dingen of extra spanning: veel, een beetje of juist niet? Als je niet zo graag veel verandering hebt kan je sommige nieuwe dingen ook beetje bij beetje toevoegen zoals bv. de kerstversiering. Je versiert deel per deel en niet alles op 1 dag.

3) Respecteer ieders manier van prikkels verwerken want iedereen verwerkt prikkels anders.

Zo kan het zijn dat jij liever een rustig feest hebt en je partner of andere feestvierders het liever wat drukker hebben Als je op voorhand weet dat er grote verschillen zijn kan je bv. zorgen voor een ruimte (hoek van de zaal/kamer of een andere ruimte) waar iemand zich alleen of met enkele andere mensen kan terugtrekken.

Ook een kerstboom, kerstverlichting en kerstversiering zorgen voor extra prikkels. De ene zal die zo lang mogelijk willen laten staan en hangen, de andere wil die zo snel mogelijk weg. De ene wil in de buurt zitten, de ander wil het liever uit het zicht hebben.

4) Iedereen heeft momenten van rust nodig om de feestprikkels te verwerken.

Onafhankelijk van hoe je prikkels verwerkt, op een bepaald moment heb je rust nodig. Niemand kan blijven doorgaan. Hoe je die momenten van rust doorbrengt, kan wel verschillen. Bewegen is iets wat voor de meeste mensen een gemakkelijk middel is om rustiger te worden.

Zelf een feest geven t.o.v. naar een feest gaan.

Wie zelf een feest geeft, kan invloed hebben op de hoeveelheid prikkels en welke prikkels aangeboden worden.

Aan de hand van de tips kan je proberen inschatten, wat je zelf en je genodigden nodig hebben om te genieten van het feest.

Als je ergens uitgenodigd bent voor een feest, heb je minder invloed op de hoeveelheid en de soort prikkels die aangeboden worden.

Als je weet dat je last hebt van veel prikkels, kan je er voor kiezen om vroeg naar het feest te gaan. Het is dan nog rustig en je hersenen kunnen stilaan wennen aan de prikkels.

Heel veel succes om op zoek te gaan naar balans en wat sensorische prikkels voor je kunnen betekenen tijdens de feestdagen. We maken er een fijn feestje van :-).

Hartelijke feestgroeten
Inge

P.S. Wil jij meer weten over je de invloed van prikkelverwerking
en hoe je dit kan beïnvloeden?

Je kan via de knop ‘online cursus’ kennismaken met prikkelverwerking en de 8 zintuigen. Je kan ook rechtstreeks naar de webpagina gaan via deze link: Prikkels om te groeien, kennismaking met prikkelverwerking.

Interessant voor jou…