Sensorisch spel in je klas of in je praktijk

Kinderen vinden het fijn om de wereld te verkennen met hun zintuigen. Ze doen dat via kijken, luisteren, aanraken, proeven, ruiken en bewegen. Je doet kinderen dus een plezier met het aanbieden van sensorisch spel in je klas of in je praktijk.

Daarnaast is het ook belangrijk om aandacht te hebben voor de signalen die je zintuigen opvangen uit je lichaam zodat je tijdig stopt met je spel of activiteit om bv. te drinken of naar toilet te gaan.

Hoe past dit in hun ontwikkeling?

Actief je zintuigen gebruiken en zowel aandacht hebben voor de signalen uit je lichaam als uit de buitenwereld heeft een positieve impact op je ontwikkeling.

Je leert hierdoor om te gaan met prikkels die via je zintuigen binnen komen, verbanden leggen tussen verschillende zintuiglijk prikkels, op wat je wel ingaat en op waar je geen aandacht aan besteed, hoe je je bewegingen aanpast om iets vat te nemen en niet stuk te knijpen of om vallen te vermijden.  

Je leert ook bv. objecten op verschillende manieren kennen bv. een steen: je kan die zien, vastnemen en voelen hoe of de oppervlakte glad, ruw of oneffen is. Je voelt ook hoe zwaar die steen is, hoort geluiden als je over de steen wrijft of als je deze ergens op of in legt. Bovendien kan een kind ook spelen met de steen en doet dan nog allerlei ervaringen op met bv. gooien. Als een kind met voldoende verschillende stenen mag spelen zal het een beter idee hebben over gelijkenissen en verschillen tussen stenen alsook wat je ermee kan doen. Er wordt nl. tijdens het spel allerlei informatie opgeslagen in het spel.

Via sensorisch spel leer je de wereld bottum-up kennen, van onderuit en dus niet via je denken. Dit is veel minder vermoeiend voor kinderen waardoor ze meer balans en plezier kunnen ervaren. Ze komen gemakkelijker tot rust of worden actief als het nodig is.

Voor welke kinderen is dit?

Het is zowel voor baby’s als peuters, kleuters en lagere schoolkinderen belangrijk om veel sensorische ervaringen te mogen opdoen. Het geeft hen de kans om zich op een natuurlijke manier te ontwikkelen en ook prikkels te leren zoeken die ze nodig hebben voor hun ontwikkeling. Elk kind doet dit spontaan als we hen niet tegen houden.

Voorbeelden van activiteiten:

Activiteiten

  1. met het hele lichaam 2. met extra prikkels 3. zonder de ogen te gebruiken

Je kan ook kinderen gewoon laten ontdekken, kijken naar waar ze gaan en wat ze doen. Je kan met hen samen spelen en zo input geven. Waar het nodig is ga je ze uitdagen en op andere momenten zal je grenzen moeten aangeven.

Wat doe je als kinderen die prikkels niet goed kunnen verwerken?

Maar wat als een kind deze prikkels niet kan goed kan verwerken tot iets wat past binnen de situatie? Wat als het kind hier moe van wordt of juist heel wild en onrustig?

Je hebt dan meer inzicht nodig in de prikkelverwerking. Ik vertel je er graag meer over in een supervisie, webinar of cursus. Ga naar de agenda op mijn website of neem contact op.

Wil je meer weten?

Op woensdag 12 oktober 2022 om 20u start het gratis webinar ‘Hoe stimuleer je een groeiproces via zintuiglijk spel?’.

Dit webinar is voor kindercoaches, leerkrachten en therapeuten. Je kan meer info vinden en inschrijven door hier te klikken.

Interessant voor jou…

Hoe ga ik om met overprikkeling?

Hoe ga ik om met overprikkeling?

Overprikkeling treedt op wanneer er voor jou meer prikkels zijn dan je verwerkt krijgt. Het wordt problematisch op het moment dat je er last van krijgt en niet meer weet hoe je...

Lees meer

NIEUWSBRIEF

Ontvang jij graag de laatste blogs?