Prikkelverwerking en hoogsensitiviteit

Hoogsensitief, vaak is het je allemaal te veel en soms zit je daar… leeg.

Het is vaak zoeken naar balans tussen al die prikkels die op je afkomen en teveel uitschakelen zodat het leeg voelt en het plezier verdwijnt.

Vanuit mijn ervaring weet ik dat het superbelangrijk is om in contact te blijven met je lichaam en wat je daarin voelt. Van daaruit kan jij je als hoogsensitief persoon ook terug op de buitenwereld richten en kom je terug in balans.

In deze blog leg ik je daar wat meer over uit.

Wat typeert een hoogsensitief persoon (HSP) zijn prikkelverwerking?

Zowel hoogsensitieve kinderen als hoogsensitieve volwassenen hebben aandacht voor een grotere hoeveelheid prikkels dan veel andere mensen. Ze verwerken de prikkels bovendien intenser waardoor ze sneller overprikkeld raken. Raar maar waar: ze kunnen ook onderprikkeld raken, hoewel dit echter minder gekend is. Ze gaan dan allerlei prikkels buiten sluiten om maar niet in overprikkeling te geraken en dan kan het al eens leeg aanvoelen.

Hoogsensitieve mensen, kunnen al eens bijzondere talenten hebben. Ze kunnen contact hebben met hun hart en de hogere vibraties van zintuiglijke informatie en dingen vertellen vanuit een innerlijk weten die niet door de uiterlijke omstandigheden te verklaren zijn. Soms wordt er over deze mensen gezegd dat ze nogal veel fantasie hebben of niet met hun twee voeten op de grond staan. Het is dan nodig om goed contact te hebben met je eigen waarnemingen en lichaam, je eigen prikkelverwerking om niet in de war te geraken van de vele informatie die naar je toe komt.

Voel, kijk en luister

Of je nu een ouder of begeleider van een kind bent dat hoogsensitief is, of je voor jezelf op zoek bent om te vinden wat het beste past, heb je eerst en vooral  informatie nodig. Deze kan je verkrijgen door te observeren en bepaalde patronen te herkennen. 

Om helder te observeren moet je een overzicht hebben op de situatie en soms ook je eigen frustraties of emoties even bekijken en deze zo min mogelijk laten meespelen. Dit is voor een hoogsensitief persoon niet altijd zo gemakkelijk en vaak zijn we er ons ook niet bewust van dat we voor een deel gevangen zitten in onze eigen waarneming.

Zo zal wie in de emotie angst gevangen zit, niet meer waarnemen wat er allemaal is naast hetgene waar je angst voor hebt. De oplossing kan je maar vinden door ruimer te voelen, kijken, horen, …

Om te weten hoe de zintuiglijke informatie bij iemand verloopt, wat goed doet en wat voor problemen zorgt, kan je in kaart brengen hoe de prikkels verwerkt worden, best per zintuiglijk systeem.

Inzicht in je sensorische informatieverwerking kan naar oplossingen leiden, of je nu zelf hoogsensitief bent of je kind. Mijn ervaring is dat het bij elke persoon belangrijk is om met zijn specifieke prikkelverwerking rekening te houden. Hierdoor kan je iemand sneller uit de stress halen en veiligheid bieden om (stilaan) terug balans te vinden. 

Wat kan je nog doen?

  • Beweeg om in contact te komen met je lichaam. Voel wat er met je lichaam gebeurd. Als je niets voelt, gebruik dan wat extra kracht of duw ergens tegen. Contact met je lichaam is de basis om prikkels gepast te verwerken. 
  • Bij sommigen zal het aanraken van voorwerpen en mensen goed doen. Dit is eerder activerend en geeft energie. Bij anderen zal een hartelijke knuffel deugddoend zijn of iets zwaars op hen leggen. Dit is eerder kalmerend en doet stress verdwijnen.  
  • Sta verschillende keren per dag stil bij wat je voelt in je lichaam. Er kunnen sensaties ontstaan door prikkels uit de buiten- of binnenwereld. Ga op zoek naar het oorspronkelijke gevoel en wat daarbij aan gedachten komen. Vraag je af of dit bij elkaar past. 
  • Kijk naar je basisbehoeften: Eet je voldoende groenten en fruit? Wat doet suiker met je? Kan je vlot inslapen en doorslapen? Kan je rustig en diep ademhalen? Drinkt je voldoende water? 
  • Wat hier ook bij hoort: Voel je honger en dorst tijdig? Voel je dat je moe wordt? Hoe gaat je hiermee om? Ga hierover in gesprek als je merkt dat het beter kan. 
  • Hulp vragen als je het zelf even niet weet 😊. 

Wil je hierbij hulp? Neem dan contact op via: https://www.praktijkvoorergotherapie.be/.

Ben je een coach, leerkracht of ergotherapeut? Je kan een cursus volgen over prikkelverwerking/ sensorische informatieverwerking om je te laten inspireren. Meer informatie vind je door hier te klikken.

Hartelijke groeten

Inge

Interessant voor jou…