Dit is iets wat ik al meermaals meemaakte in mijn praktijk. Bij een groot deel van deze kinderen is dit wonderbaarlijk snel opgelost. Op enkele sessies tijd leren ze leesbaar schrijven.

Ik schrijf deze blog nadat ik weer een bericht kreeg van een ouder over hoeveel plezier zijn kind nu heeft in het schrijven na 1 keer een sessie hier.

Hoe kan dit?

Een hoogbegaafd kind heeft een hoge intelligentie maar kan daarom nog niet instructies in handelingen omzetten. Dit geldt ook voor het aanleren van een leesbaar handschrift.

Soms waren deze kinderen aanvankelijk snel in hun motorische ontwikkeling en lijken dan toch heel onhandig op bepaalde vlakken. Het kan zijn dat ze moeite hebben met veters knopen, regelmatig dingen omstoten of ergens tegen lopen, moeilijk een bal kunnen vangen, … Soms leren ze bv. ook moeilijk fietsen omdat ze allerlei gevaar zien doordat ze nadenken over de gevolgen van hun eigen en dat van andermans gedrag. Als ze moeten leren schrijven verloopt dit moeizaam en doen het soms op hun eigen manier.

Wat doen we dan?

Eerst kijken we na hoe ze zitten en hoe hun greep is. Als ze pijn hebben bij het schrijven is dit een makkelijk uitgangspunt om hen te motiveren om het anders te doen. Als er om andere redenen aanpassingen nodig zijn, leggen we dit uit. Zo kan het zijn dat ze niet rechtop zitten en ze steun zoeken met hun onderarm. De arm kan zich dan niet vrij bewegen.  

We nemen dan een handschrift met duidelijke instructies die we zowel verbaal als visueel aanbieden. We vertellen dus bij wat we doen en laten zien. Hierbij is het belangrijk om de reacties van het kind te observeren.

  • Wanneer reageren ze? Deze kinderen nemen meestal wat tijd om het dieper te laten binnen komen. Het kan zijn dat je eerst niet zo veel ziet, stilaan komt het en dan reageer je.
  • Welke vragen worden er gesteld? Ze willen vaak weten hoe het komt dat je  hen bepaalde dingen laat doen.  
  • Wat lukt? Je vertrekt van wat er lukt en toont hen dan de volgende stap.

Aangezien deze schrijfmethode voor deze kinderen een heel logische opbouw heeft die ze zich ook visueel snel kunnen voorstellen, past dit vaak bij hun manier van leren.

Soms is het bij het schrijven van de eerste letters ook nodig dat ze de beweging voelen. Je vraagt hen dan of je even achter hen mag gaan staan om ze te begeleiden.

Resultaat?

De eerste keer dat ik met een hoogbegaafd kind rond schrijven werkte, legde ik 3 letters klaar om te beginnen. Hij nam dit snel op en we keken ook al naar andere letters.

De volgende sessie zei hij: “Inge, ik snap het al. Ik kan alle letters al schrijven.” Ik zei: laat het maar zien. Tot mijn verbazing kon hij effectief bijna alle letters correct schrijven. Aan enkele letters en hun verbindingen hebben we nog wat extra geoefend.

Ondertussen weet ik dat dit het resultaat kan zijn en vind het fantastisch om hen zo snel te kunnen helpen voor iets waar ze soms al maanden of jaren met sukkelen.  

En bovendien laten deze kinderen nu met plezier zien hoe mooi ze kunnen schrijven.

Als je hulp wil om je kind leesbaar te leren schrijven, kan je contact opnemen om een afspraak te maken. 

Interessant voor jou...

maart 19, 2024

De kracht van huid- op huidcontact, moedermelk, prikkeltherapie en ergonomisch dragen. Welkom bij onze blog, gewijd aan de buitengewone reis

Prematuur geboren helden

maart 1, 2024

In deze blog gaan we dieper in op sensorische informatieverwerking (SI), een onzichtbare kracht die een cruciale rol speelt in

Sensorische informatieverwerking: de onzichtbare kracht achter ons gedrag

februari 15, 2024

In mijn praktijk gebruik ik hulpmiddelen binnen een leerproces, om met bepaalde zintuiglijke prikkels te leren omgaan. Een body sock

Een ‘body sock’ en onze zintuigen.
nieuwsbrief

Ontvang jij graag de laatste blogs?