Prikkels om te groeien

Online cursus voor kindercoaches, therapeuten en leerkrachten.

Lieve leerkracht, therapeut en coach

 

Er zijn nog nooit zo veel kinderen geweest die niet meer passen in de klassieke systemen. Ze zijn uit balans, onder- of overprikkeld omdat we geen gepaste antwoorden hebben op hun noden.

In mijn praktijk merk ik dat veel kinderen en ouders, leerkrachten, therapeuten en coaches met bijzondere vragen komen en ik hen antwoorden kan geven op basis van mijn kennis van prikkelverwerking.

Op vraag van een collega ergotherapeut maakte ik reeds een cursus voor therapeuten over prikkelverwerking. Vanuit de vraag van een coach en yogadocente die ook opleiding geeft aan leerkrachten en coaches besloot ik om nu ook te antwoorden op haar vraag met deze online cursus. Ondertussen volgden ook enkele ergotherapeuten en een kinesitherapeut deze cursus met succes. Vandaar dat deze cursus zich nu ook tot therapeuten richt.

Wat is het? Bredere visie.

 

Ik weet dat het soms niet zo eenvoudig kan zijn om bij ‘moeilijk’ gedrag zelf innerlijk rustig te blijven en met de chaos is in je hoofd om te gaan omdat je geen instant oplossing weet, je zelf overprikkelt raakt, de moed verliest, je niet weet van waaruit bepaald gedrag of een reactie ontstaat …

Meer inzicht in het onderliggende proces bij moeilijk gedrag kan hierbij helpen. Dit proces is de sensorische informatieverwerking, ook wel zintuiglijke prikkelverwerking of sensorische integratie genoemd. Vandaag de dag wordt dit proces nog weinig bekeken bij kinderen als het niet loopt zoals gewenst of verwacht.

Zintuiglijke prikkelverwerking vindt constant plaats in onze hersenen. Ons brein moet alle sensaties die we via onze zintuiglijke systemen (zien, horen, ruiken, proeven, voelen, bewegingsprikkels en intuïtie) binnen krijgen sorteren en verbinden.

Onze hersenen moeten beslissen aan welke prikkels ze aandacht gaan schenken en welke sensaties ze gaan negeren. Stel je voor hoe het zou zijn als je je constant bewust zou zijn van hoe je onderbroek aanvoelde op je huid of het lichte, constante geluid van de lichten boven je hoofd…  Dit zijn prikkels waar onze hersenen aan moeten wennen zodat we ze niet meer bewust waarnemen. De geluiden van degene die tegen je spreekt daarentegen zijn belangrijk om door te laten en wel bewust waar te nemen zodat we er op kunnen reageren.

Door inzicht in de theorie rond prikkelverwerking en er dieper op in te gaan wordt het veel gemakkelijker om aansluiting te vinden bij anderen, oplossingen te vinden voor ‘moeilijk’ gedrag en te zien welke strategie werkt en hoe je deze kan inzetten.

In dit bezield traject zullen theorie en praktijk aan bod komen zodat je in staat zal zijn om vanuit de prikkelverwerking naar gedrag te kijken en onderliggende processen te begrijpen. Je krijgt inzicht in hoe je gepast actie  kan nemen waar ondersteuning nodig is en bovendien hoe je wat al goed loopt bij een kind kan versterken.

Wat ga je leren?

 

  • Wat is zintuiglijke prikkelverwerking?
  • Kennismaking met de meer dan 8 zintuiglijke systemen.
  • Hoe onze zintuiglijke systemen ons gedrag en leren beïnvloeden.
  • Inzicht in over- en onderprikkeling.
  • Strategieën en praktische tools om over- en onderprikkeling te beïnvloeden en meer naar balans te komen of balans te behouden.
  • Hoe bepaalde vaardigheden zich gemakkelijker ontwikkelen door te kijken vanuit de prikkelverwerking.
  • Oefeningen om vanuit innerlijke rust in interactie te gaan.
  • Hoe je dit kan toepassen in je eigen werk?

.

Voor wie is dit bedoeld?

 

  • Leerkrachten, therapeuten en coaches die inzicht willen in hoe bepaald gedrag kan ontstaan vanuit een kind zijn prikkelverwerking
  • Wie wil kijken naar wat goed lukt en wat een kind kan om van daaruit actie te ondernemen. 
  • Als je vanuit de aangereikte theorie en toepassingen aan de slag wil gaan met de kinderen die je begeleidt.
  • Wie graag creatief ideeën verbindt over prikkelverwerking met wat je al kan en kent i.v.m het coachen en begeleiden van kinderen.
  • Als je voelt dat er meer is dan enkel het fysiek waarneembare: dus rekening wil houden met emoties en de energieën die je zelf en de kinderen die je begeleidt waarnemen.
  • Leerkrachten, therapeuten en coaches die de komende maanden wekelijks op hun eigen tempo willen bezig zijn met deze cursus.
  • Voor deelnemers die via de online meetings zich wil verbinden met anderen, vragen willen stellen, kennis en ervaring willen delen en die graag oefenen met de inhoud van de cursus.

 

Het maakt niet uit of:

Je voor het eerst kennis maakt met deze methode of je deze al langer kent.

Je voor een groep staat of met kinderen individueel werkt.

Waarschuwing:

Deze cursus is niet bedoeld voor:

  • Leerkrachten, therapeuten en coaches die kant- en klare recepten willen.
  • Wie klaagt en anderen de schuld geeft als iets niet lukt.
  • Wie voor alles wetenschappelijk bewijs wil en ervaring uit de praktijk niet telt.
  • Degene die een standaard manier van werken wil.
  • Als je niet regelmatig/wekelijks bezig wil zijn met deze cursus vanaf de start.

Kostprijs: 680 euro

Korting op deze prijs voor wie zich nu al aanmeld om in april met de groep te starten!

Vanaf april 2023 kan een vierde groep starten met deze cursus.
Je kan je nu al aanmelden op de wachtlijst.
Je ontvangt dan een kortingscode als jij je dan binnen de 14 dagen inschrijft.

Wat is inbegrepen?

  • Toegang tot 10 online modules gedurende 1 jaar.
  • De eerste 6 maanden een online groepssessie op de laatste woensdag van de maand, van 20u tot 22u. Hierin verbinden we ons met elkaar, worden vragen beantwoord en oefenen we delen uit de cursus.
  • Antwoorden op je vragen, nadat je een module doorlopen hebt.
  • Oefeningen voor jezelf om bv. innerlijk rustig te blijven, met de chaos is in je hoofd om te gaan omdat je geen instant oplossing weet, je zelf overprikkelt geraakt, …

Schrijf je nu in voor de wachtlijst!

Meld je hier onder aan zodat jij deze winter al kan inschrijven.

Je komt dan in een mailinglijst en ontvangt een kortingscode als de inschrijvingen starten.