Sensorische informatieverwerking, een beetje anders

Onze zintuiglijke informatieverwerking bepaalt mee hoe we de wereld ervaren, wat we wel en niet fijn vinden.

De zintuigen geven informatie door die je nodig hebt om te functioneren.
Hun eerste opdracht is om te helpen overleven.
Nadat ze er voor gezorgd hebben dat je veilig bent, is hun tweede opdracht, in samenwerking met je hersenen en zenuwstelsel, om je te leren een actief en sociaal wezen te zijn.
Om hun werk goed te doen zodat je op de juiste manier reageert, moeten de zintuigen samenwerken, dit is een leerproces dat je gedurende vele jaren van je leven kan verfijnen.
Als we op zoek gaan naar meer stabiliteit vanuit evenwicht kunnen we stoten/duwen beter opvangen.
Daarvoor is contact met ons eigen lichaam, basis voor onze geestelijke (mentale, emotionele en spirituele) wereld noodzakelijk.

Wat kan duiden op problemen met Sensorische Informatieverwerking?
Algemeen
Reageert de persoon:
• negatief op aanraking,
• zeer gevoelig tijdens haren kammen of gezicht wassen,
• angstig bij bewegen, draaien of vallen,
• met misselijkheid bij het autorijden,
• met vermijdingsgedrag bij een activitieit waar evenwicht belangrijk is?

Heeft u het idee dat de persoon:
• onhandig is, vooral bij nieuwe activiteiten,
• zich veel stoot en vaak valt,
• altijd in beweging is,
• slordig is, soms ongewild,
• zijn kracht niet goed kan gebruiken, soms teveel of soms te weinig,
• alles wat snel gaat beter kan dan activiteiten met minder beweging bv. wel goed kan lopen en springen maar niet goed op 1 been kan staan,
• angstig wordt als zijn voeten de grond niet meer raken,
• een hekel heeft aan activiteiten met snel draaien (cfr. draaimolen)
• beter aanrakingen met stevige druk dan zachte aanrakingen (bv. strelen) kan verdragen,
• grote’ risico’s neemt bij spelletjes, van niets bang is,

Voor adolescenten en volwassenen
• Overgevoelig voor aanraking, lawaai, geuren, andere mensen
• Weinig zelfvertrouwen, bang om te falen bij nieuwe taken
• Lethargisch en traag
• Steeds met iets bezig, impulsief, snel afleidbaar
• Maakt taken niet af
• Onhandig, traag, zwakke motorische vaardigheden of handschrift
• Gefocust blijven is moeilijk
• Aandacht bij werk houden en gefocust zijn in meetings is moeilijk
• Ongemotiveerd
• Lijkt nooit plezier te hebben in het leven

Meer informatie over sensorische informatieverwerking bij kinderen vind je op http://www.praktijkvoorergotherapie.be/sensorische-informatieverwerking-prikkelverwerking/