Over Inge

Als je mij zou vragen waar ik blij van wordt dan is dat het licht: zonlicht, sterrrenlicht, licht in de ogen van anderen zien, lichtpuntjes brengen in iemand zijn leven, voor groeien en openbloeien zorgen van anderen…

Wat kan ik genieten van het licht, licht in mezelf, licht bij anderen, licht in de natuur, groei ervaren en het plezier dat hiermee verbonden is.

Ik wil dat mijn cliënten zich meer en meer ‘gezond’, in harmonie met wie ze in essentie zijn contact hebben en de informatie die naar hen toe komt verwerkt kan worden naar iets wat hen goed doet waarbij ze niet op alles moeten ingaan.

In mijn dagelijks leven vind ik vaak zelf oplossingen om het licht te laten schijnen maar er waren ook periodes dat het moeilijker ging. Ik ging tot aan de deur van een burn-out en stapte er niet door.
Ik heb dus zelf al een hele weg afgelegd, veel informatie uitgewisseld, mezelf laten begeleiden, cursussen gevolgd. En toch blijf ik het boeiend vinden om nieuwe dingen te leren, om zelf te groeien en verder open te bloeien. Ook in het sensorische verhaal vind ik regelmatig aanvullingen of nieuwe invalshoeken..

Als kind had ik periodes dat ik me heel erg afsloot om met de wereld om te kunnen gaan. Als jongere speelde ik graag met kinderen en had ook contact met ‘oudere’ vrouwen. Ik ging graag met hen in uitwisseling en leerde veel bij van jong en oud. Ik moest ook rug- en gewrichtsklachten overwinnen, deed ervaring op in binnen- en buitenland, startte mijn eigen praktijk op, werd mama. Als mama kom ik weer andere dingen tegen zoals de boodschap van mijn kind begrijpen, haar ondersteunen bij leerprocessen, begeleiden bij vallen en opstaan…
Ik stelde mij ook meer en meer de vragen: ‘Wat is het doel van mijn leven, wat heb ik hier te doen op deze aarde?’ en ‘Hoe kunnen we van deze aarde een betere wereld maken vanuit contact met natuurlijke processen?

Als ergotherapeute studeerde ik in 1987 af als ergotherapeute aan de Arteveldehogeschool te Gent. In 2007 haalde ik mijn diploma ‘sensorische integratietherapeute’ bij Insight in D-Bonn. Dit was voor mij de eerste écht inspirerende opleiding die ik volgde. Het is zowel bij kinderen als volwassenen en bejaarden toepasbaar. Ook het werken met de cognitief therapeutische oefeningen volgens Perfetti sluit daar voor mij nauw bij aan: bewegingen en handelingen leren (bv. na NAH) op een correcte manier, met zo weinig mogelijk energie.
In 2019 en 2020 volgde ik nog twee heel boeiend opleidingen nl. de opleiding tot kindertolk, de Present Child Methode van Janita Venema waarbij we kijken naar wat je kind jou als ouder spiegelt of wat partners elkaar spiegelen
en de oracle code training van Ariella Indigo waarbij je een ‘Soul Purpose System’ leert.
Deze beide opleidingen verruimen mijn begeleidingsmogelijkheden sterk als het gaat over zingeving en/of spiritualiteit.
Daarnaast volgde ik nog allerlei andere opleidingen en vormingen (zie onderaan).

Mijn werkervaring begon in de psychiatrie (1987). Daarna werkte ik in 2 revalidatiecentra met kinderen (1988 – 1992), in revalidatiecentra in Duitsland voor volwassenen vnl. met NAH (niet-aangeboren hersenletsel) (1992 – 1995), in woonzorgcentra (1995-1998 en 2010 – 2017), in scholen als zorgcoördinator (2000 – 2006)
In 1998 ben ik met mijn eigen praktijk gestart en daar werk ik nu al meer dan 20 jaar enorm graag in.

De laatste jaren geef ik ook regelmatig een studiedag of cursus op vraag. Sinds 2018 geef ik ook cursussen voor ergotherapeuten bij ergopraktijk.be, zie https://www.cursus.ergopraktijk.be. Voor paramedici werk ik ook mee aan de opleiding rond sensorische informatieverwerking voor Anders Kijken naar Kinderen, zie https://www.anderskijkennaarkinderen.nl/opleidingen

Met wie zich aangesproken voelt, wil ik graag een eindje meelopen en zoeken naar dingen die lichtpuntjes in jouw leven, dat van je gezin of in een relatie met jezelf of anderen kunnen brengen.
Bedankt voor het lezen van mijn verhaal. Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. Je kan vrijblijvend contact opnemen.

Opleidingen

2019-2020
Training tot Kindertolk®,  Present Child, Janita Venema

2019-2020
Code of the Oracle Training, Ariella Indigo

2018-2019
Soul Mastery, Sigrid Van Heerwaarden

2017-2018
Sensorische integratie ‘Verfris je kijk’ bij AKK in NL-Leiden

2016
Top Ondernemer, Nl-Made

2010-2016
Hef- en tiltechnieken bij ouderen, Ergoteam , B-Laakdal

2015
Revalidatietechnieken binnen geriatrie, 8 modules, B-Diest

2004 – 2013
Sensorische integratie, INSIGHT, D-Rheinbach (D)
‘Einführung’ 10 – 11.12.04,
‘Grundstufe’ 24.01.05 – 20.11.05
‘Aufbaukurs’ 01.04.06 – 13.06.07
Examen sensorische integratietherapeute 15.12.07
How does your engine run?’, das Alert-Programm, 13.04.08
Autisme, 22-23.06.08
Refresher 2009 en 2013

2009 – 2010
Psychomotorisch onderzoek en therapie bij kinderen (POTK), Explore, B-Hasselt

2008
“Links oder rechts?” Bestimmung der Händigkeit in der ergotherapeutischen Praxis,INSIGHT, D-Rheinbach

1999
Therapeutisches Arbeiten nach der Perfetti-Methode, F.M. Conti, B-Leuven

1998 – 1999
Cranio-sacrale therapie,

1996 – 1998
Shiatsu niveau 1 en 2, Antwerpen en Mechelen

1995
Wahrnehmungsbehandlung bei erwachsenen neurologischer Patienten in Anlehnung an das
Konzept der sensorischen Integration, D-Marmagen
1995
Inleiding in de Bobath-Methode, Kliniek-intern, D-Marmagen
1995
Therapeutisches Arbeiten nach der Perfetti-Methode, F.M. Conti, D-Düren

1991-1992
Neuro-linguistisch-programmeren (NLP), Practitioner Synergie, B- Antwerpen

1990-1991
Gezondheidsconsulente
Europese Academie voor complementaire gezondheidszorg

1988 – heden
Andere i.v.m. mijn praktijk voor ergotherapie: Studiedagen of informatieavonden i.v.m. rekenen, visuele en/of ruimtelijke waarneming, en links-rechts oriëntatie, ontwikkeling van het kind, geheugen en concentratie, leer en/of ontwikkelingsproblemen, Johnstonespalken, ‘führen’ Affolter, dementie, autisme, ADHD, …